Undervisning: Trin 3 – faktabox

Hvad betyder ophavsret egentlig?

I skal vide og lære noget om:

  • hvad ophavsret er
  • hvad en ophavsmand er
  • hvad det betyder, at man kan værdisætte kunst og kultur.

Hvad skal jeg:

  1. Læs teksten ”Hvad betyder ophavsret egentlig?”
  2. Arbejd individuelt med tænkeopgaven
  3. Diskuter i fællesskab de stillede spørgsmål.

Individuel tænkeopgave
Tænk hver især over spørgsmål 1, 2, 3 og 4 – skriv gerne stikord.

  1. Hvad tænker du om, at der findes et særligt sæt af juridiske regler, der passer på ophavsmanden til fx et værk eller en genial idé?
  2. Hvis dette sæt af juridiske regler ikke fandtes, hvad så?
  3. Kender du følelsen af, at en anden har taget din gode idé, opgave, eller æren for et godt stykke arbejde?
  4. Andre tanker eller refleksioner da du læste fagteksten?

Diskuter spørgsmålene i fællesskab

  • Hvad tænker I om, at der findes et særligt sæt af juridiske regler, der passer på ophavsmanden til fx et værk eller en genial idé?
  • Hvis dette sæt af juridiske regler ikke fandtes, hvad så?
  • Er der nogen af jer, der kender følelsen af, at en anden har taget din gode idé, opgave, eller æren for et godt stykke arbejde?
  • Hvilke andre tanker eller refleksioner fik du, da du læste fagteksten?
Trin 3 - arm