Ulovlig streaming koster
Alt for mange unge streamer film og serier ulovligt. Mange finder det helt acceptabelt. Og så er en del usikre på, hvad der er lovligt/ulovligt, især når man møder det ulovlige indhold på lovlige platforme.
’Os Der Elsker Film` sætter fokus på de potentielt store konsekvenser, det kan have at streame ulovligt. De nære konsekvenser, dem man kan mærke og frygter (at kriminelle får adgang til ens data og kan misbruge dem), danner udgangspunktet for kampagnen, som vi har valgt at kalde ’Ulovlig streaming koster’. For alt har en pris – her er valutaen dine personlige data. Og det kan blive ’dyrt’!

Stills fra kampagnefilm
Tallene taler deres eget sprog og vidner om, at alt for mange unge har prøvet at streame ulovligt allerede i udskolingsårene. Det er derfor vigtigt at sætte ind med oplysning over for de helt unge for at undgå en forkert normdannelse. Kampagnen vises derfor både i biograferne og på SoMe-kanaler som Tiktok, Snapchat og YouTube, hvor den benytter pranken som greb for at kommunikere så relevant til målgruppen som muligt.
Vi har undervejs talt med en række unge mennesker, som alle har været ofre for hackere som følge af ulovlig streaming, downloads oa. Deres fortællinger vidner om et udbredt problem, som både bør italesættes og tages alvorligt. Vi er meget taknemmelige for, at de unge har turdet dele deres historier med os – for at advare andre mod at havne i samme situation.
Filmskaberne og alle involverede i filmproduktionen lider, når det, de ellers skulle have betaling for, streames ulovligt. Når der ikke betales for indhold, bliver det sværere at finansiere kvalitetsproduktioner – og det går ud over både udbuddet, kreativiteten og talentudviklingen i filmbranchen. Det er et stort samfundsmæssigt problem, hvis ikke filmkunsten kan udvikles og udfoldes. RettighedsAlliancen vil med kampagnen støtte op om, at skaberne sikres den anerkendelse, de fortjener.
Ulovlig streaming koster – hvad er du villig til at betale?
Kampagnen er lanceret af RettighedsAlliancen med støtte fra Kulturministeriet, Det Danske Filminstitut, Producent Rettigheder Danmark og Nordisk Film Biografer, Kinopalæet i Lyngby.
Kampagnen er udviklet i samarbejde med Reklamebureauet Pong.